علل و اثرات اختلال فروپاشی کلونی CCD

 

اختلال فروپاشی کلنی (CCD) یک بیماری شایع است که با از دست دادن یا ناپدید شدن مرموز جمعیت زنبورهای کارگر بالغ کلنی مشخص می شود . آنها کلنی را  در حالیکه تعداد کمی زنبور دارد ترک میکنند ،  و جمعیت بازمانده نیز قادر به حفظ خود نبوده و در نهایت فرو می ریزد .
علاوه بر این ، ملکه زنبور عسل ، چند زنبور کارگر جوان و مقدار زیادی ذخایر غذایی معمولاً جا گذاشته می‌شوند. این ذخایر غذایی حتی برای چندین هفته توسط مهاجمانی مانند زنبورهای سارق، سوسک‌های کندو و پروانه‌های مومی دست نخورده باقی می‌مانند .
اختلال فروپاشی کلونی تأثیر جدی بر زنبورداری دارد، به طوری که اکثر زنبورداران آسیب دیده در این حاثه تا 90 درصد کلنی های  خود را از دست داده اند. علت اختلال فروپاشی کلونی هنوز با قطعیت مشخص نشده است ولی با این حال اثرات آن گسترده و آشکار است.

اختلال فروپاشی کلونی با تعدادی از علائم مشخص زیر نشان داده می شود:

•    ناپدید شدن زنبورهای بالغ کلنی که در ظاهر قبلا مشکلی نداشتند.
•    یک کلنی با ملکه، شفیره های سرپوش دار، زنبورهای کارگر جوان و ذخایر غذایی فراوانی مانند گرده و عسل باقی مانده است.
•    این اتفاق منحصر به فصل و زمان خاصی تیست و ممکن است در هر زمانی از سال رخ دهد.
•    عدم وجود زنبورهای مرده در خارج از کندو یا زمین خارج از کلنی زنبور عسل.
•    مهاجمان و موجودات فرصت طلب مانند سوسک های کندو، زنبورهای سارق و پروانه مومی، علیرغم اینکه این کندوها حاوی مقدار زیادی غذا هستند، از کندوی ترک شده دوری می کنند.
•    هنوز خوشه کوچکی از زنبورها به همراه  تعدادی زنبور کارگران تخمگذار در کندو وجود دارد.

شیوع اختلال فروپاشی در ابتدا زنبورهای کارگر را تحت تأثیر قرار می دهد که اولین کسانی هستند که کلنی را ترک می کنند. ملکه رها شده با نوزادان جوانی که در نهایت می میرند زیرا آنها دیگر تحت مراقبت زنبورهای کارگر نیستند.

تاریخچه اختلال فروپاشی کلونی
سوابق اولیه اختلال فروپاشی کلونی به سال 1869 باز می‌گردد، زمانی که یک نویسنده ناشناس در مورد از دست دادن زنبورهای عسل نوشت و عسل زیادی از آن‌ها باقی مانده بود. گمان می رود ناپدید شدن زنبورها در نتیجه کمبود گرده ، تابستان گرم یا عسل سمی بوده است.
بعداً مواردی از تلفات کلنی ها بین سالهای 1891 تا 1896 توسط آیکین ثبت شد . اینها مواردی بود که در آن کلنی های بزرگ ناپدید شدند یا به چند خوشه با یک ملکه کاهش یافتند. از انجاییکه این اتفاق در ماه مه رخ داد ، این موضوع منجر شد تا واژه  "بیماری می"  به ان اتلاق شود. محققان توانستند علائمی شبیه به اختلال فروپاشی کلونی را تفکیک و شناسایی کنند.

اپیدمی های مشابه زنبور عسل در گذشته بین سال های 1905 و 1919 رخ داد ، زمانی که زنبورداران 90 درصد از کلنی های زنبور عسل خود را در بریتانیا از دست دادند و این منجر به ایجاد اصطلاح "بیماری جزیره وایت " شد. کلنی های آسیب دیده در جزیره وایت در انگلستان واقع شده بودند .علت این بیماری مشخص نبود و محققان نتوانستند به توافقی قطعی در خصوص علت آن برسند.برخی معتقد بودند که این بیماری ناشی از بیماری نوزما است در حالی که برخی دیگر بر این عقیده بودند که به دلیل آفت زنبور عسل کنه نای است که به نام Acarapis woodi شناخته می شود. برخی دیگر ترک کلنی را به گرسنگی مرتبط می دانند.

استرالیا نیز از نظر تاریخی سهم خود را از زیان داشته است. در سال 1910 زنبورداران در منطقه Stawell به میزان 95 درصد از کلنی های خود را از دست دادند و آنهایی که باقی مانده بودند به شدت فلج شدند. حادثه مشابهی مجددا در سال 1872 نیز در این منطقه رخ داد.

در سال 1915 تلفات گسترده کلنی های زنبور عسل در پورتلند، اورگان گزارش شد. فلوریدا و کالیفرنیا در همین دوره خسارات زیادی را گزارش کردند. بعداً در سال 1917، کانادا، نیوجرسی، اوهایو و نیویورک تلفات گسترده ای از کلنی های زنبور عسل گزارش کردند. فراوانی وجود داشت در این مدت گرده های و گمان می رفت که این عامل اصلی تلفات باشد. این بیماری «بیماری در حال ناپدید شدن» نام داشت و زنبورهای مرده را میشد در ورودی کندو پیدا کرد. این بیماری پس از مدت کوتاهی بدون نیاز به درمان ناپدید می شود.

سایر تلفات عمده از جمله رکورد ناپدید شدن زنبورها در زمستان و پاییز در لوئیزیانا، کالیفرنیا و تگزاس در دهه 1960 ثبت شده است. تلفات در منطقه رودخانه ریو گراند تگزاس پس از آن رخ داد که این منطقه با سرمای غیرفصلی مواجه شد و به دنبال آن بارندگی به مدت 2 هفته ادامه یافت. در لوئیزیانا، کلنی‌های زنبور عسل که تحت تأثیر قرار گرفتند مورد آزمایش قرار گرفتند و مشخص شد که عاری از کنه‌های نای ، نوزما بیماری ، ویروس فلج ، سپتی سمی و انگل‌های خارجی هستند. این زنبورهای آسیب دیده خوشه بندی را متوقف کرده بودند و محققان به این نتیجه رسیدند که مشکل ژنتیکی است . کلنی‌های آسیب‌دیده در کالیفرنیا ذخایر غذایی زیادی را از خود گذاشتند و زنبورهای باقی‌مانده سالم به نظر می‌رسیدند.

چه چیزی باعث اختلال فروپاشی کلونی می شود؟
همانطور که قبلاً ذکر شد محققان تصریح کرده اند که اختلال فروپاشی کلونی توسط تعدادی از عوامل ممکن ایجاد می شود که عبارتند از:

•   شیوه های کشاورزی
•   کاهش تنوع زیستی
•   آلودگی
•   گیاهان اصلاح شده ژنتیکی
•   موجودات زنده
•   استفاده از سموم دفع آفات
•   تغییر آب و هوا
•   تابش الکترومغناطیسی


1 »  شیوه های کشاورزی
شیوه های مدرن کشاورزی در حال از بین بردن جمعیت زنبور عسل است. آفت کش ها طی ده ها سال مقصر کاهش جمعیت زنبور عسل بوده است. با این حال روش‌های کشاورزی مانند تولید در مقیاس بزرگ گونه‌های گیاهی یکی از دلایل اصلی کاهش جمعیت زنبور عسل است.

عمل تک‌کشتی یک عمل رایج در ایالات متحده و سایر مناطق جهان است. ایالات متحده به تنهایی حدود 440 میلیون هکتار زمین دارد که تنها زیر یک محصول است. این مزارع زنبورهای عسل را در معرض شکوفایی انبوه قرار می دهند و این برای گرده افشان ها مفید نیست . محصولات همچنین منجر به تجمع گرده افشان در یک نقطه می شود که منجر به گسترش آسان بیماری ها می شود .

تک محصولاتی که در زمین های کشاورزی در مقیاس بزرگ کاشته می شود، در دسترس بودن شهد و گرده را در مقیاس وسیع برای گرده افشان ها تضمین می کند. زنبورهای عسل باید حداقل به 5 نوع گرده مختلف از 5 گونه مختلف گیاهی برای ایمنی مطلوب بدن در برابر بیماری ها و عوامل بیماری زا دسترسی داشته باشند. ولی در مزارع تک‌کشت شیوع پاتوژن‌ها و انگل‌های بیماری‌زا را در زنبورها تشدید کرده است.

علاوه بر این زمین‌های کشاورزی که برای سال‌های متمادی در معرض فعالیت‌های تک‌کشتی بوده‌اند، از بین رفتن زیستگاه در مقیاس وسیع را تجربه می‌کنند. این یکی دیگر از پیامدهایی است که در دسترس بودن غذا و زیستگاه برای زنبورها را بدتر می کند.

مزارع کشاورزی مدرن نیز محصولات پوششی را با کودهای مصنوعی جایگزین کرده اند. گیاهان پوششی از حشرات گرده افشان مانند زنبور عسل حمایت می کنند. علاوه بر این زنبورداری موجود ، زنبورهای عسل را تحت فشار قرار داده و فعالیت‌های طبیعی بیولوژیکی آنها را مختل کرده است. این موضوع ممکن است برای انسان مفید باشد، اما ثابت می کند که زنبورها را در معرض خطرات بی شماری قرار می دهد.

2 »  کاهش تنوع زیستی
اختلال فروپاشی کلونی گسترده به کاهش تنوع زیستی که در نتیجه فعالیت های انسانی بوده است نسبت داده شده است. سایر عواملی که در ایجاد اکوسیستم های ناکارآمد در سراسر جهان نقش داشته اند شامل آلودگی و استفاده شدید از زمین است .زنبورهای وحشی به شدت تحت تاثیر کشاورزی مدرن که منجر به کاهش تنوع زیستی شده ، قرار گرفته اند

کاهش تنوع زیستی به این معنی است که بر مکان های پرورش و تنوع گل ها تأثیر منفی می گذارد. اینها منبع غذایی زنبورهای وحشی و زنبورهای عسل اهلی خانه را فراهم می کنند . عدم وجود این تنوع به این معنی است که زنبورها قادر به تامین نیازهای غذایی خود نیستند وفقدان یک رژیم غذایی متعادل برای زنبورها بر انعطاف پذیری آنها در برابر عوامل بیماری زا و سلامت کلی تأثیر می گذارد.

تغذیه متنوع و متعادل مورد نیاز زنبورها است و ثبات جمعیت را تضمین می کند. زنبورها مواد مغذی خود را از گیاهان گلدار تامین می کنند . گل ها همچنین متابولیت های فعال پزشکی مورد نیاز را فراهم می کنند. و همه اینها نه از یک گل و بلکه از فراوانی گل ها به دست می آیند . این مشکل فقط در طیف گسترده ای از گیاهان و گل های امروزی به چشم میخورد و در گذشته چنین مشاهده ای وجود نداشته است .فقدان تنوع زیستی مورد نیاز برای حمایت از یک جمعیت زنبور سالم به فروپاشی بیشتر کلنی ها منجر شده است.

3 » آلودگی
مشخص شده است که آلودگی تأثیر مستقیمی بر زنبورهای عسل دارد و یکی از دلایل احتمالی " اختلال فروپاشی  " کلونی است. زنبورها و سایر حشراتی که به دنبال رایحه گل ها هستند تحت تأثیر آلودگی هوا قرار می گیرند. آلودگی ذرات هوا، یافتن گل ها را برای این حشرات تقریباً غیرممکن می کند.
برخی از آلاینده های کلیدی هوا عبارتند از آمونیاک، نیتروژن، اکسیدهای نیتروژن و ازن. آمونیاک که محیط را آلوده می کند از مصرف کود و فضولات حیوانی منشاء می گیرد. نیتروژن یک تهدید بزرگ برای تنوع زیستی است و عمدتاً از طریق اسیدی شدن و غنی سازی مواد مغذی تولید می شود. سوزاندن سوخت های فسیلی اکسیدهای نیتروژن تولید می کند که محیط زیست را آلوده می کند. ازن از واکنش های شیمیایی پیچیده ای که به نور خورشید متکی است، تشکیل می شود.

الاینده ها بر رفتار زنبور عسل ، حافظه و یادگیری آنها تاثیر می گذارند. زنبورها که در معرض الاینده ها قرار گرفته اند درک و یادگیری آنها نیاز به زمان بیشتری دارد ، حافظه انها نیز تحت تاثیر قرار می گیرند و برگشت به  گل ها را 83 تا 90 درصد کاهش می دهند. گرده افشان هایی که در معرض الاینده ها قرار گرفته اند قادر به تشخیص، حفظ یا پیدا کردن منابع گل نیستند.

آلاینده ها نیز بر کیفیت و فراوانی منابع غذایی تأثیر می گذارند. غلظت گرده ، شهد و اسید آمینه گل ها را تغییر می دهد و طور مستقیم بر جمعیت حشرات تأثیر می گذارد زیرا آنها برای بقا به این منابع غذایی متکی هستند. آلاینده ها منجر به مرگ مولدهای زنبور عسل در کلنی ها به دلیل آلودگی مواد غذایی شده است.

آلودگی همچنین بر انواع گیاهان موجود در زیستگاه زنبور عسل تأثیر می گذارد. مشخص شده است که برخی از مواد شیمیایی که از کاربردهای کود کشاورزی به دست می‌آیند رشد درختچه‌های خاص را تسریع می‌کنند و از رشد دیگران جلوگیری می‌کنند. این بدان معنی است که گونه های گیاهی کمتر حساس ، در این مناطق غالب می شوند و در نتیجه تنوع زیستی تحت تأثیر آلودگی قرار می گیرد.

مطالعات آزمایشگاهی انجام شده توسط محققان تأثیر فوق‌العاده آلاینده‌ها را بر گرده‌افشان حشرات نشان می دهد. هوای آلوده 14 تا 31 درصد گرده افشانی را کاهش می دهد و ما را متوجه این موضوع میگرداند که آلودگی هوا می تواند دلیل احتمالی کاهش جمعیت زنبور عسل باشد. این عاملی است که با عوامل دیگری مانند علف کش ها و استفاده از آفت کش ها در هم تنیده است. همه اینها سهمی در کاهش جهانی زنبورهای عسل داشته است.

 

 

4 » گیاهان اصلاح شده ژنتیکی
استفاده از گیاهان اصلاح شده یکی دیگر از دلایل کاهش جمعیت زنبور عسل است و با اختلال فروپاشی کلونی مرتبط است. ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی (GMOs) برای تولید حشره کش ها طراحی شده اند. این مواد شیمیایی به طور ناخواسته توسط زنبورهای عسل در طول سفرهای جستجوی منابع غذای خورده می شوند. حتی اگر دانشمندان به توافق قطعی در این مورد نرسیده باشند ، باز هم پروتئین‌های مصنوعی مضر ممکن است کلنی‌های زنبور عسل را از بین ببرد.

گرده های جمع آوری شده از محصولات اصلاح شده ژنتیکی برای زنبور عسل ایده آل نیست. زنبورها به گرده طبیعی نیاز دارند و باید از 5 نوع گونه مختلف تهیه شوند تا سیستم ایمنی قوی در زنبورها تضمین شود. فقدان آن زنبورها را به شدت تضعیف می‌کند و زنبورها را نمی‌تواند به طور طبیعی با عفونت‌ها مبارزه کند واثر نهایی همه اینها فروپاشی کلنی است.

5 »  موجودات مهاجم زنده
زنبورهای عسل هدف گونه‌های مهاجمی مانند کنه‌ها و سوسک‌ها هستند . سوسک کندوی کوچک به ویژه کلنی های زنبور عسل را هدف قرار می دهد. آنها تخم های خود را در کندوها می گذارند و به لانه زنبور عسل آسیب می رسانند. در نتیجه زنبورها را مجبور به ترک کندو می کند.

لارو سوسک کندو ، معمولاً قاب ها را سوراخ  می کند ، شانه‌های مومی و سرپوش حجره ها را هدف قرار می‌دهند و عسل، نوزادان زنبور عسل و گرده گل را می‌خورند. این لارو همچنین در عسل ذخیره شده مدفوع خود را رها می کند که کیفیت آن را به خطر می اندازد. این سوسک ها کلنی های زنبور عسل ضعیف را هدف قرار می دهد. معمولاً ملکه را مجبور می کند تا تخم گذاری را متوقف کند و این بر جمعیت زنبورهای بالغ در کلنی تأثیر می گذارد.

هجوم شدید سوسک ها باعث خروج زنبورها از کندو می شود. سوسک همچنین کندوهایی را که دارای ملکه ضعیف یا بدون ملکه هستند هدف قرار خواهد داد. سوسک ها با ورود زنبورها از یک کندو به کندو دیگر منتشر می شوند. زنبورهای پاکتی نیز می توانند سوسک را همراه خود بیاورند. سوسک ممکن است از اجزای استفاده شده کندو، عسل شانه، گرده جمع‌آوری شده یا پوشش موم زنبور عسل نیز پخش شود.

کنه واروآ یکی دیگر از گونه های مهاجم است که با اختلال فروپاشی کلونی مرتبط است. کنه یکی از مشارکت کنندگان جدی در ویرانی کلنی های زنبور عسل است. کنه از همولنف زنبور عسل تغذیه می کند و زنبور بالغ و لاروهای زنبور عسل را هدف قرار می دهد.

کنه‌های واروآ با چرخه زندگی زنبورهای عسل سازگار شده‌اند ، آنها در داخل سلول های درپوش دار شفیره زنبور عسل رشد می کنند واثرات اصلی این کنه ها بر زنبورها شامل کاهش وزن ، کاهش طول عمر، کاهش میزان بقا و گسترش بیماری های ویروسی است.

کنه های واروآ ناقل بیماری هایی مانند ویروس بال تغییر شکل یافته ، ویروس فلج حاد اسرائیلی ، ویروس زنبور عسل کشمیر ، ویروس فلج حاد زنبور عسل و ویروس ساکبرود هستند ، زمانی که تولید نسل در بالاترین حد خود قرار دارد ، جمعیت کنه ها هم در بین بهار و پاییز در اوج خود قرار می گیرد.

6 »  استفاده از آفت کش ها
استفاده از آفت کش ها به طور مستقیم با اختلال فروپاشی کلونی مرتبط است. اکثر آفت کش هایی که برای از بین بردن آفات در عملیات کشاورزی استفاده می شوند، علاوه بر خود آفات، زنبورهای عسل را نیز از بین می برند. در واقع اکثر کشورهای جهان برخی از آفت کش هایی را که به زنبورها آسیب می رساند ممنوع کرده اند.

یکی از عمده ترین مواد شیمیایی که به طور گسترده در حشره کش ها استفاده می شود، ترکیبات نئونیکوتینوئیدی است. اینها با تلفات عظیمی که در کلنی های زنبور عسل دیده می شود مرتبط است. توسط دانشمندان ثابت گردید که این ترکیبات بر رفتار زنبورهای کارگر تأثیر می‌گذارند.

تلفات زنبور عسل در اثر استفاده از آفت کش ها بسته به عوامل مختلفی متفاوت است:

•    مراحل رشد گیاه در زمان کاربرد )  کلنی هایی که بیشترین تأثیر را از خود نشان می دهند آنهایی هستند که در معرض گیاهان گلداری که با مولاد شمیمایی اسپره شده اند ، قرار گرفته اند. اکثر شته‌کش‌ها ، قارچ‌کش‌ها دارای سطوح سمیت متفاوتی بوده و علف‌کش‌ها برای زنبور عسل تا حدودی غیر قابل آسیب هستند. با این حال مواد شیمیایی پرخطر مانند ایمیدان، سوین، دیازینون و مالاتیون خطر بیشتری برای زنبورهای عسل دارند. برای جلوگیری از آسیب رساندن به زنبورها، اینها نباید برای محصولات پررونق اعمال شوند.
•    فرمولاسیون )  فرمول شیمیایی بر میزان سمیت حتی بر روی مواد شیمیایی در همان کلاس تأثیر می گذارد.
•    اثر باقیمانده مواد شیمیایی ) اثر باقیمانده حشره کش ها میزان ایمنی آن را برای گرده افشان ها تعیین می کند. آنهایی که در عرض چند ساعت تجزیه می شوند ، بخصوص در مواقعی که زنبورها فعال نیستند ، خطری ندارند و همچنین می توان سمپاشی را در عصر اعمال کرد تا آسیب احتمالی برای گرده افشان ها به حداقل برسد.
•    شرایط آب و هوایی غالب )  حشره‌کش‌ها زمانی که دما پایین است بیشتر باقی می‌مانند. باد همچنین می تواند باعث انتقال مواد شیمیایی به کلنی های زنبور عسل شود.
•    محل کندو )  کلنی های زنبور عسل که در مجاورت مزارعی قرار دارند که در آن حشره کش ها استفاده می شود با خطر بیشتری روبرو هستند.


7 » تغییر اقلیم
تغییرات آب و هوایی نقش بزرگی در کاهش جمعیت جهانی زنبور عسل ایفا کرده است. تغییر آب و هوا در سراسر جهان روند طبیعی گیاهان گلدار را مختل کرده و به نوبه خود زنبورهای عسل را تحت تأثیر قرار می دهد.

گلها در حال حاضر زودتر یا دیرتر از زمان مورد انتظار شکوفا می شوند و این کاملاً با روند طبیعی بیولوژیکی زنبورهای عسل هماهنگ نیست. گرده افشان ها وقتی از خواب زمستانی خود بیرون می آیند،  میبینند گل هایی که غذای آنها را تامین می کرده شکوفه داده اند. این موضوع در ترکیب با عوامل دیگر منجر به فروپاشی زنبورهای عسل می شود.

تغییر آب و هوا منجر به از بین رفتن زیستگاه شده و مناطقی را که غذای زنبورها را تامین می کنند، از بین می برد. به عنوان مثال، زمین های غیر زیر کشت به زمین های کشاورزی تولیدی در مقیاس بزرگ تبدیل شده اند. این موضوع منجر به کاهش زیستگاه های لانه سازی و چراگاه برای زنبورها شده است. کاهش درختچه ها و گیاهان دوستدار گرده افشان ها ، بر جمعیت زنبورها تأثیر گذاشته است.

شرایط آب و هوایی غیرقابل پیش بینی مانند بارندگی شدید در مناطقی که هرگز چنین نبوده ، الگوهای جستجوی گیاهان را در زنبورها مختل می کند. همچنین سیل و آتش سوزی زیستگاه های زنبور عسل را از بین برده و به کمبود مواد غذایی منجر شده است. خشکسالی همچنین به کمبود آب ، کمبود شهد و گرده منتهی شده و منجر به گرسنگی کلنی های زنبور عسل شده است.

8 » تشعشعات الکترومغناطیسی
اختلال فروپاشی کلونی با تشعشعات الکترومغناطیسی تولید شده توسط دکل های تلفن همراه مرتبط است. زنبورهای عسل که برای پرواز به میدان های مغناطیسی و الکترومغناطیسی طبیعی وابسته هستند و از آنها برای جهت یابی استفاده می کنند اما بخطر این دکل ها تحت تأثیر میدان های مصنوعی قوی تر قرار می گیرند.

میدان های مغناطیسی مصنوعی و الکترومغناطیسی هرگز یکسان نیستند، اما مطابق با تغییرات تکنولوژیک در حال تغییر هستند. در نتیجه زنبورهای عسلی که در چنین مکان هایی فعالیت میکنند در نهایت گم می شوند و راه بازگشت به کلنی های خود را پیدا نمی کنند.

علاوه بر این زنبورها در طراحی و ساخت لانه های خود به میدان های مغناطیسی و الکترومغناطیسی طبیعی زمین تکیه می کنند. و اینکار را می توانند حتی در تاریکی انجام دهند. زنبورها می توانند حتی کوچکترین میدان های مغناطیسی را تشخیص دهند. انتشار روزافزون میدان های مغناطیسی مصنوعی بر توانایی لانه سازی زنبورها و رفتار آنها با توجه به میدان های طبیعی تأثیر می گذارد.

میدان‌های الکترومغناطیسی مصنوعی بر رنگدانه‌های کریپتوکروم زنبور عسل نیز تأثیر می‌گذارند و این امر نه تنها به جهت یابی مغناطیسی بلکه بر جهت یابی خورشیدی زنبورها نیز اثر می گذارد. زنبورها از موقعیت خورشید برای گرایش و جهت یابی استفاده می کنند. تلفن‌های همراه ساعت‌های بیولوژیکی زنبور عسل را مختل می‌کنند و آنها نمی‌توانند در مسیر درست پرواز کنند و اثر نهایی همه اینها ناپدید شدن اسرارآمیز زنبورهای عسل است زیرا آنها قادر به یافتن کندوی خود نیستند.

اختلال فروپاشی کلونی تأثیر زیادی بر زنبورها و همچنین کل اکوسیستم دارد.
1 » اثر اقتصادی جهانی
زنبورها نقش مهمی در کشاورزی مدرن دارند . زنبورها با تولید عسل و خدمات گرده افشانی برای زنبورداران درآمد ایجاد می کنند. اختلال فروپاشی کلونی علاوه بر ایجاد اختلال و تأثیر منفی بر تولید بسیاری از محصولات و میوه هایی که به خدمات گرده افشانی متکی هستند، مستقیماً بر زنبورداری تأثیر می گذارد .

تنها در ایالات متحده بیش از 90 گونه از محصولات که به صورت تجاری تولید میشوند ، به خدمات گرده افشانی متکی هستند. این شامل سبزیجات و درختان میوه است که ارزش اقتصادی آنها میلیاردها تخمین زده می شود. به عنوان مثال می توان به مزارع بادام کالیفرنیا اشاره کرد که درآمد سالانه آن 1.9 میلیارد دلار تخمین زده می شود. این مزارع به طور متوسط به 1 میلیون کلنی زنبور عسل برای گرده افشانی نیاز دارند. کاهش تعداد کلنی های زنبور عسل خطر بزرگی برای این شرکت های کشاورزی است که به خدمات گرده افشانی متکی هستند.

عسل و سایر محصولات کندو درآمد هنگفتی برای زنبورداران در سطح جهان ایجاد می کند. زنبورداران در مناطق عمده زنبورداری مانند کانادا، شیلی، ایالات متحده، نیوزلند و استرالیا از حمل و نقل محصولات مختلف زنبور عسل با تقاضای بالا بهره مند می شوند.

ارزش تولید عسل در ایالات متحده در پایان سال 2021 به 321.22 میلیون رسید. در پایان سال 2022، ارزش بازار جهانی زنبورداری 10.3 میلیارد دلار بود. انتظار می رود این صنعت تا پایان سال 2032 به 15.3 میلیارد دلار برسد. عسل به بسیاری از صنایع از جمله صنایع غذایی و نوشیدنی، آرایشی و بهداشتی، شرکت های تحقیقاتی، تولید، صنایع دارویی و بسیاری دیگر راه پیدا می کند.

سایر محصولات زنبور عسل در بسیاری از صنایع عبارتند از بره موم ، زهر زنبور عسل ، نان زنبور عسل ، ژل رویال ، موم زنبور عسل و عسل است و این محصولات اهداف زیادی را دنبال می کنند. بره موم سرشار از آنتی بیوتیک های طبیعی است و در محصولات ضد پیری استفاده می شود. همچنین در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. ژل رویال یک محصول قوی است که برای غنی سازی رژیم غذایی سالمندان استفاده می شود. زهر زنبور به عنوان داروی ضد نیش و همچنین به عنوان یک درمان قوی برای HIV عمل می کند .

عسل به عنوان یک درمان برای بسیاری از مشکلات سلامتی استفاده می شود. سوختگی پاشنه پا، قند خون، سرفه، زخم ها، زخم ها و بسیاری دیگر از مشکلات بدن و سلامتی با استفاده از عسل مقابله می شود. از عسل برای ساخت محصولات آرایشی، صابون و دارو نیز استفاده می شود. همه اینها ارزش اقتصادی زیادی دارند.

فروپاشی کلنی ها تنها به معنای زیان اقتصادی سنگینی برای تمام صنایع بزرگ در بازار جهانی خواهد بود. پیامدهای اقتصادی اختلال فروپاشی کلونی با توجه به صنایع بیشماری که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به زنبورهای عسل متکی هستند، خیره کننده است.

2 » تأثیر بر امنیت غذایی جهانی
اختلال فروپاشی کلونی پتانسیل تاثیرگذاری بر امنیت غذایی جهانی را دارد زیرا گرده افشان ها نقش مستقیمی در حمایت از تولید مواد غذایی دارند. بر اساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی " FAO "  گرده افشان ها از یک سوم تولید جهانی غذا پشتیبانی می کنند. زنبورها از هر 100 گونه گیاهی که 90 درصد جمعیت جهان را تغذیه می کنند 70 گونه گرده افشانی می کنند.

گرده افشان ها گرده گل ها را می گیرند و از گیاهی به گیاه دیگر پخش می کنند. این از طیف گسترده ای از درختان میوه و محصولات غذایی موجود در سراسر جهان پشتیبانی می کند. انجام این کار به این گیاهان و محصولات اجازه تولید مثل می دهد. زنبورهای عسل نقش مهمی در تولید غذا دارند و به راحتی نقش خود را در تولید عسل کم رنگ می کنند. در واقع زنبور عسل از طریق گرده افشانی 10 تا 20 برابر ارزش کل در مقایسه با ارزش حاصل از تولید موم و عسل به تولید کشاورزی می رسد.

محصولاتی که به گرده افشانی زنبور عسل متکی هستند عبارتند از: بادام، سیب، کدو حلوایی، خربزه، کلم بروکلی، کرن بری و کدو تنبل. زنبور عسل عرضه بی وقفه مواد غذایی را تضمین می کند که در نهایت بر روی میزهای شام در خانواده ها ختم می شود. اختلال " فروپاشی کلنی ها " در چند سال گذشته میلیاردها زنبور عسل را از بین برده است و ثابت شده است که امنیت غذایی جهانی را به خطر می اندازد.

کاهش تولید کشاورزی در نتیجه اختلال فروپاشی کلنی ها مشکلاتی را در مقیاس بزرگ ایجاد می کند زیرا کشورها برای تغذیه جمعیت خود با مشکل مواجه خواهند شد. این اثر همچنین توسط حیواناتی که به طیف گسترده ای از گیاهان گرده افشانی شده توسط زنبورها متکی هستند احساس می شود.
 

 » تأثیر بر تنوع زیستی جهانی
اکثر گیاهان موجود در محیط به زنبورهای عسل متکی هستند. بدون زنبورها این گونه های گیاهی از بین خواهند رفت. زنبورها نقش مهمی در چرخه زندگی گل ها و گیاهان مختلف دارند.
گونه هایی از زنبورها به نحوی تکامل یافته و در گرده افشانی گل ها و محصولات خاص تخصص یافته اند که در واقع به بخش مهمی از این گیاهان تبدیل شده اند. عدم وجود زنبورهای تخصصی به این معنی است که چنین گیاهانی تولید مثل نمی کنند و انقراض آنها اجتناب ناپذیر خواهد بود.

متأسفانه جمعیت زنبورها ، از جمله زنبورهای عسل، به دلیل عواملی مانند اختلال فروپاشی کلونی، در مسیر نزولی قرار گرفته‌اند. با مرگ این زنبورها، گیاهان مختلفی که به آنها متکی هستند از بین می روند. و این امر در نهایت منجر به انقراض بیشتر گیاهان می شود.مجموعه گسترده ای از حیوانات و گیاهان که در اکوسیستم های مختلف یافت می شوند به زنبورها متکی هستند. بدون زنبورها، حیوانات از مزارع فراوان بوته‌ها، محصولات زراعی و درختانی که برای بقای آنها غذا فراهم می‌کنند، لذت نخواهند برد. زنبورها از گیاهان مختلفی از کاکتوس های ریز گرفته تا درختان بزرگ که غذا و سرپناهی را برای دیگر موجودات زنده فراهم می کنند ، حمایت می کنند.

هنگامی که زنبورهای گرده‌افشان از گیاهی به گیاه دیگر حرکت می‌کنند، این گیاهان را بارور می‌کنند و این امکان را برای آنها فراهم می‌کند که دانه‌هایی تولید کنند که از رشد زیستگاه اطراف اطمینان حاصل کند. زنبورها نقش بزرگی در تضمین مناظر مولد دارند. با این وجود اختلال فروپاشی کلونی برای مقابله با مزایایی که اکوسیستم کلی از زنبورهای عسل و انواع دیگر زنبورها از جمله زنبورهای بومی منفرد به دست می‌آورد، عمل می‌کند .

چگونه به زنبورها کمک کنیم ؟

همه ما برای کمک به توقف سرعت ناپدید شدن زنبورهای عسل نقشی داریم. برای کمک به زنبور عسل می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

•     از آفت کش ها اجتناب کنید یا آن را به حداقل برسانید ) زمانی که گل ها به طور کامل شکوفا نشده اند توصیه می شود کشاورزی ارگانیک را انجام دهید یا حداقل در آنزمان از آفت کش ها استفاده کنید. این کار به کاهش آلودگی گرده و شهد کمک می کند. به جای استفاده از مواد شیمیایی مضر، از راه های طبیعی برای دور نگه داشتن آفات از مزرعه یا حیاط خود استفاده کنید.
•     گل‌های دوستدار زنبور عسل را بکارید ) این ساده‌ترین راه برای حمایت از انواع زنبورها است. شما به راحتی می توانید طیف گسترده ای از گل های زنبور دوست را پیدا کنید که در محل شما رشد می کنند. اینها را در حیاط خانه خود بکارید. همچنین می‌توانید اجازه دهید شبدر، گل‌های وحشی و سایر درختچه‌های دوستدار زنبور عسل آزادانه در باغ یا حیاط شما رشد کنند.
    از زنبورداران محلی حمایت کنید ) می توانید این کار را با خرید عسل تولید محلی یا پیوستن به زنبورداری انجام دهید. این تضمین می کند که زنبورداران سخت کوش به پرورش کلنی های زنبور عسل سالم و پایدار ادامه دهند.

نتیجه گیری !


تئوری های زیادی در مورد علت CCD وجود دارد، اما محققانی که برای یافتن دلایل آن پیشرو هستند ، بر روی این عوامل متمرکز شده اند:

  • - افزایش تلفات ناشی از کنه مهاجم واروآ (آفت زنبورهای عسل).
  • - بیماری های جدید یا در حال ظهور مانند ویروس فلج حاد اسرائیل و انگل روده نوزما.
  • - مسمومیت از طریق قرار گرفتن در معرض آفت کش هایی که روی محصولات زراعی یا برای کنترل حشرات یا کنه ها در کندو استفاده می شود.
  • - استرس های زنبوری به دلیل شیوه های مدیریتی مانند حمل و نقل به نقاط مختلف در سراسر کشور برای ارائه خدمات گرده افشانی تجربه می کنند.
  • - تغییر در زیستگاهی که زنبورها در آن علوفه می کنند.
  • - چراگاه ناکافی / تغذیه نامناسب.
  • - استرس بالقوه سرکوب کننده سیستم ایمنی در زنبورها ناشی از یک یا ترکیبی از عوامل ذکر شده در بالا


از بین رفتن کلنی زنبور عسل بیش از 100 سال است که اتفاق می افتد. این علاوه بر آنچه در دهه های گذشته اتفاق افتاده است، همان چیزی است که دانشمندان از آن به عنوان اختلال فروپاشی کلونی CCD یاد می کنند. دانشمندان در تلاش خود برای تعیین دقیق عامل مرگ زنبورهای عسل بی وقفه در تلاش هستند. تکنیک های مدرن و ابزارهای جدید برای رسیدگی به این مشکل بزرگ که زنبورهای عسل را در اکثر نقاط جهان فلج کرده است، در حال توسعه هستند. با اطلاعات به دست آمده از این مقاله به هر طریقی که می توانید به زنبورهای عسل و سایر گرده افشان ها کمک کنید.

 

 

 

منابع اصلی مقاله :

   https://www.epa.gov/pollinator-protection/colony-collapse-disorder#dead%20bees%20don't%20equal%20ccd
    https://www.epa.gov/pollinator-protection/colony-collapse-disorder#why%20it%20is%20happening
    https://www.ars.usda.gov/is/br/ccd/ccd_actionplan.pdf
    http://www.cnn.com/2014/05/17/opinion/spivak-loss-of-bees/
    https://www.epa.gov/pollinator-protection/colony-collapse-disorder
    https://glorybee.com/savethebee
    https://ohiostate.pressbooks.pub/sciencebites/back-matter/glossary/#colony
    https://ohiostate.pressbooks.pub/sciencebites/back-matter/glossary/#epa